Det finns inget enhetligt svar eftersom det finns många olika anti-spam filter, som filtrerar e-post på lite olika kriterier.
- e-postoperatören har normalt ett anti-spam filter som tar bort den vanligaste skräpposten
- e-postprogrammet (t.ex. Outlook, Gmail, m.fl.) brukar också ha inbyggda anti-spam filter
- många datoranvändare har dessutom extra anti-spam filter via sitt anti-virus program
Det vanligaste och enklaste sättet att unvika felaktigt spam är dock att lära e-postprogrammet att viss e-post inte är skräppost.
Följande instruktion gäller för Gmail, men många andra e-post program har liknande rutiner:
- Gå in i spam-mappen och öppna ett meddelande från golfklubben som hamnat där.
- När du har meddelandet uppe, så finns det ovanför själva meddelandet ett knapp som heter ”Inte skräppost” (eller ”Not spam” i den engelska versionen av Gmail).
Tryck på den knappen. Då flyttas meddelandet till inkorgen och Gmail lär sig att dessa meddelanden inte är skräppost, så i fortsättningen ska de normalt alltid hamna i inkorgen. - Om golfklubbens e-post återigen skulle hamna som skräppost i framtiden, gör om ovanstående procedur.
Ett annat sätt är att lägga in golfklubbens e-post-adress (noreply@golfclubsuedois.com) i kontaktlistan. Det kan vara en bra lösning vid upprepade fall av felaktigt spam-markerade meddelanden.
Vill man vara lite mera avancerad kan man själv lägga till ett filter i e-post programmet som styr vad som ska hända med e-post från golfklubben. Detta ska normalt inte behövas om man vidtagit någon av åtgärderna ovan.