Reportage från resa till Piemonte

Vacker morgon från hotell Villa Sparina

Piemonteresan!För första gången skulle vi åka på golfresa med Svenska Golfklubben. Boende på ett vinslott i Piemonte, vinprovning och tre dagars golf med trevliga människor lockade.

Första dagens golfspel ägde rum på Golf Club Villa Carolina. En förvånansvärt lite kuperad golfbana med tanke på vägen dit genom Piemontes kullar. Utan GPS hade det varit svårt att överhuvudtaget hitta banan. (Hur gjorde man förr i tiden?). Hälften av deltagarna hade också mycket riktigt kommit kvällen innan för att vara säkra på att inte missa första starttid och kanske njuta av ytterligare en god middag. En lärdom inför nästa resa.

Banan var lång med mycket bunkrar. Tyvärr var greenerna nyligen hålade och därför inte i bästa skick. I mitt fall visade det sig att det kanske hjälpte för bollen rullade inte som brukligt för långt eller åt höger eller vänster. Jag lyckades åstadkomma årets bästa runda med 37 poäng och fick därmed i uppdrag att skriva denna reseberättelse. Första dagen var även en lagtävling och mina lagkamrater Ingrid, Gunilla och Göran bidrog mycket till det goda resultatet. Överhuvudtaget är det en sympatisk spelform, vilken gör att man slipper fokusera alltför mycket på sitt eget spel och kan glädjas med sina spelkamrater.

Villa Sparina var ett mycket charmigt hotell och vingård. Utsikten över vinodlingarna var hänförande, speciellt som vädret bidrog med både sol och morgondimma. Höstfärgerna var precis så fantastiska som man förväntar sig av Piemonte. Vingården gör såväl vitt, rött, rosé och spumante vin baserat på druvorna Cortesa och Barbera. En guidad tur avslöjade enorma vinkällare under hotellbyggnaden med en mycket modern vinproduktion. Egendomen härstammar från Markisen Franzoni av Genua.

Även restaurangen var av hög standard. Första kvällen åt vi i vinkällaren och andra dagen i huvudrestaurangen. Vid bägge tillfällena var stämningen hög inte minst tack vare att flera deltagare visade att de kunde göra annat än att spela golf.

Andra dagen spelade vi på Golf Collina del Gavi. Enligt uppgift ca 5 min från hotellet. Efter 45 minuters bilåkning misstänkte vi att något inte stämde. Gps:en hade gett upp för den hittade ingen satellit. Hjälpsamma italienare visade oss vägen på ett språk vi inte förstod, till en mycket fin golfbana, Serravalle, dock var det inte den vi skulle spela på. Med andan i halsen kom vi slutligen fram till ” vår” golfbana 10 min före start. En alldeles utmärkt förklaring till att dagens runda blev väsentligt sämre än gårdagens. Banan var dock mycket bra. Långa hål med mycket hinder. Greenerna i utmärkt kondition. Kvällens prisutdelning visade att resultaten genomgående var lägre än under tisdagen.

Tiden gick alldeles för fort. På torsdag var det redan dags att åka hem igen, men först skulle vi hinna med en repris av tisdagens runda på Golf Club Villa Carolina. Fylld av förväntan såg jag fram emot att spela den bana som jag ju nu kunde. Det var ju bara att göra som i förrgår. Ett utmärkt lag hade vi även denna gång, Anders, Lena och vår tävlingsledare Gunilla. De måste dock ha ändrat flaggplaceringarna eller om vinden blåste annorlunda…. Gunilla visade dock hur banan skulle spelas och med 34 poäng med ett lågt handicap var hon bäst av alla deltagare.

En del var nog lite trötta av tre dagars spel med vinprovning. Efter vad jag förstod skall den förbeställda vinransonen höjas till en flaska per kväll och deltagare inför framtida resor. Men det var också ovanligt goda viner. Alla var säkert mycket nöjda när vi efter en något sen lunch återvände till Frankrike.

Ett stort tack till Gunilla och Kristoffer och alla er andra som bidrog till att göra den här utflykten till Italien till en mycket minnesvärd resa. Vi kommer definitivt att försöka vara med även på framtida golfresor med Svenska Golfklubben.

Jan Hammarlund

En betraktelse från en av deltagarna, Inger Johanson:

”Det är fredagskväll. Månen är full och lyser över havet. Jag sitter och lyssnar på musik och njuter över att få vara här och nu. Min kropp har börjat att komma tillbaka i normalt läge och mina tankar går tillbaka till de sista 3 dagarna.

Vilka dagar!!

Jag fick uppleva ännu en fantastisk golfresa, den här gången till Gavi – i Piemonte.

Vilket landskap ! Vinrankorna stod i vila – en del var röda, en del brann som oranga lågor, en del var fortfarande gröna. Solen strålade över kullarna, där vackra gamla vingårdar lyste som små slott – och där var jag!

Tänk att få uppleva en sådan natur och dessutom träffa så många fantastiskt trevliga golfare. Att få bo på en av dessa vingårdar, dricka deras goda vin och äta förnämliga middagar tillsammans med glada kamrater – det är bara så bra!

Jag känner en stor glädje att få säga till Gunilla och Kristoffer att ni har lyckats ännu en gång att ge alla oss andra ett stort och givande minne att ta med oss i livet.

Tack för ert engagemang och ert glada och vänliga bemötande.

Inger Johanson”